Infermera responsable: Meritxell Peiró i Fàbregas
ANTECEDENTS
Les actuals guies de pràctica clínica d’asma, internacional i nacional, cataloguen amb el major nivell d’evidència possible (A) l’eficàcia dels programes educatius. Però la realitat és que els programes d’educació en asma no són habitualment emprats pels professionals de la salut.
HIPÒTESI
Un programa d’educació en asma basat en una intervenció reduïda, administrat i gestionat per professionals de la salut amb una mínima formació en educació, hauria de proporcionar un descens de la morbiditat i un millor control de l’asma, en comparació amb la pràctica clínica habitual.
OBJECTIU
Determinar l’eficàcia, en termes de prevenció d’exacerbacions (risc futur) i millora del control de l’asma (control actual), d’un programa educatiu en asma basat en una intervenció reduïda o mínima.
METODOLOGIA
Estudi prospectiu, multicèntric, amb aleatorització de centres i controlat. Els casos inclosos es van distribuir en tres branques:
Els centres van ser prèviament aleatoritzats per assignar els seus pacients a una de les dues primeres branques de l’estudi. Els pacients es van seguir durant un any amb un control quadrimestral.
RESULTATS
El control clínic de l’asma del GIM va millorar significativament (p = 0,037) en comparació amb el GPCH. Així doncs, l’evolució dels tres tipus d’intervenció en el temps no és la mateixa com podem veure en el gràfic 1, observant-se una millora significativa del control de l’asma en el GIM i grup GGE respecte al de l’GPCH.
CONCLUSIONS
El programa d’educació en asma basat en una intervenció reduïda és eficaç per al control de l’asma i la prevenció d’exacerbacions i similar als programes clàssics estructurats per tant podria ser una eina útil per a la seva implementació per pal·liar l’actual infrautilització dels programes d’educació en l’asma per part dels professionals de la salut.
Descarregar l'estudi